Hoe begin ik een webwinkel

Veel mensen dromen er van: een webwinkel beginnen. Geen wonder , want een eigen webwinkel heeft zo zijn voordelen. Je zit in een booming markt, je kunt zelfstandig aan de slag en je hebt alle vrijheid. Zo kun je je eigen dag indelen, bijvoorbeeld erg handig als je ook de zorg voor kinderen hebt. Maar hoe begin je zo’n winkel?

Heb je een goed idee?
Heb je een idee, dan is de vraag is er ook markt voor je idee op internet is. Je hoeft niet de eerste te zijn in een branche, maar als er al veel concurrenten zijn, zal de kans op succes natuurlijk kleiner zijn. Wil je weten of mensen ook echt op zoek zijn naar je product, kijk dan eens op de keyword checker van Google. Daar vind je informatie over hoeveel mensen naar een product of dienst op internet zoeken. Dat geeft een goede indicatie of er markt is voor je product.

Voorraad nodig?
Een groot struikelblok voor veel ondernemers in spé; hoe kom ik aan het geld om een winkel te beginnen? Een eigen webwinkel vergt namelijk vooral een investering in voorraden. Heb je dat geldt niet, kijk dan of je afspraken kunt maken met leveranciers over levertijden. Je hoeft dan zelf niet de voorraad ‘op de plank’ te hebben liggen en je hoeft pas te investeren als je al bestellingen hebt.

Een website bouwen!
Bij een webwinkel hoort een website. Een website kun je op maat laten bouwen. Dat is doorgaans een flinke investering.  Een alternatief is om een standaard platform zoals Magento te gebruiken en een webbouwer op basis van Magento je site te laten inrichten naar jouw wensen. Je praat dan echter nog steeds wel over een investering van zo’n €10.000. Er zijn ook goedkopere standaard webwinkels te koop of zelfs te huur. Maatwerk is dan wat minder mogelijk, maar je kunt wel snel van start met een relatief geringe investering.

Facebook, Google en meer.
‘Staat je website’ dan heb je klanten ofwel bezoekers in je webwinkel nodig. Hoe kom je daaraan? Je kunt familie en vrienden vragen je site te bezoeken, maar dat schiet niet echt op. Adverteren in Facebook is een optie net zoals adverteren in Google. Daar zijn ook wel weer kosten mee gemoeid. Verdiep je daarom goed in hoe adverteren in Facebook en Google werkt anders ben je snel veel geld kwijt zonder resultaat. Adverteren in Marktplaats is verder een optie. Naar verloop van tijd kun je je klanten die eerder bij je hebben besteld ook per mail bereiken om op die manier je producten en diensten onder de aandacht te brengen.

standard